lördag 11 januari 2014

Gefle

Jag cyklar hem över islagren och batterierna i min cykellampa dör sakta ut. Snön piskar som nålar i ansiktet när jag trampar på i motvinden. Jag har nyligen klarat min tredje dag på Landstinget Gävleborg. Jag är som en nykläckt kyckling och försöker hålla reda på vilka projekt som hör till vilka pengar och vem som ansvarar för dem. Är det jag? Är det du? Är det Trafikverket? 

Min nya lilla etta är sönderriven och sliten med naggade kanter. Spisen är iallafall lagad nu och jag har satt upp temporära lampor i taket. Renovering är på gång så det är ingen idé att packa upp de sista lådorna med prydnader, tavlor och ljusstakar. 

Jag tar mig hem, lagar mat, ser ett avsnitt Breaking Bad och Sherlock och när avsnittet är slut blir datorn tyst. Lägenheten blir tyst. Jag har inte bott själv på nästan fem år. Hur gör man? I cykelförrådet drar en klottrares tankar min blick till sig. This is the new life.

Inga kommentarer: