fredag 9 januari 2009

ord

Jag stör mig så mycket på folk som säger att något läker istället för läcker.
Guud, ge dig! Det är som att säga att sår läcker. Eller att en doktor läcker sina patienter. Det låter ju helt fel.
Ett mjölkpaket, exempelvis, kan inte läka. Sår läker. Mjölk läcker.
Vi tar det igen: sår läker - mjölk läcker.
Nu när det är sagt och avklarat kan jag få ro i själen.

För övrigt är jag lite närmare körkortet = lite närmare flygbiljetter = lite närmare Australien = lite längre bort från Östersund.
Hallelujah och Amen!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag stör mig på när människor säger interjuv istället för intervju. Jag förstår bara inte varför. Och sen ska vi inte tala om särstavning, för då, då får jag aldrig ro i själen.

Anonym sa...

ha en fin kväll!

Anonym sa...

Jag håller men Elin, när folk säger "interjuv", och än värre "interJUVER", så dör språknörden i mig lite. Juver har kor liksom.