tisdag 11 september 2012

Bakvänt

Här i Veszprém är det första veckan i skolan. Lektionerna har startat för de flesta men inte för oss Erasmusstudenter då vi ännu inte fått något inlogg till kursregistreringen. Så för oss blir det ännu en vecka med fester, fika, shopping och sightseeing. Det är inget som jag har något emot. Såklart.

Men under helgen har jag upptäckt vad annorlunda det kan vara här. Exempelvis åker 95 % av alla studenter hem över helgen och lämnar Veszprém dödstyst. De stänger till och med av rödljusen under helgerna och många affärer är stängda. Alla klubbar och pubar stänger runt klockan tolv på natten.
Men nu när alla studenter är tillbaka anordnar klubbarna stora fester och till och med rödljusen har satts igång igen. Att ha en megafest på en tisdag är lika naturligt för ungrarna som att gå och fika för en svensk.

Hm, men jag vänjer mig. Apropå fika, så är det precis det jag ska göra nu med lite nya vänner från gårdagens galej.
Korridorsfest

Några från min Erasmusfamilj. (jag är längst bak)

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej Stumpan!
Jag följer din blogg varje dag och är glad för att du verkar ha det bra! Vilket äventyr och vilken erfarenhet att bo i ett lite "udda" land som Ungern! Tänker på Dig! Kramelikram från Mamsen