fredag 7 september 2012

Delikatesser från Ungern

Torsdagen var en enormt lat dag. Jag väcktes av städerskan (ja, jag får mitt rumt städat) vid nio på morgonen och kände fortfarande av gårdagskvällens pubrunda som hängde kvar i kroppen. Klev sakta upp slängde på mig smink och kläder. Klockan tio möttes alla vi i Erasmusgruppen i sällskapsrummet och vår "boss" Dorci tog upp lite allmän information. När hon var klar gick jag raka vägen till mitt rum, ignorerade solskenet och somnade om.

Tur var väl det att jag fick lite mera sömn för kvällens aktivitet var "pub crawl" på åtta olika pubar. Vi spelade även lite dryckesspel och bordsfotboll. Jag är tydligen mycket dålig på bordsfotboll men det spelar ingen roll när alla ändå är uppmuntrande och ger mig en klapp på ryggen trots att jag gjort självmål.

Jag testade tre specialiteter från Ungern/Veszprem under kvällens gång. Den första är Palinka som är en slags vodka men på ca 60% alkohol. Man kan få den i många smaker och jag testade druv-Palinka. Jag testade även Fény som är en slags likör som man sedan häller oerhört bubbligt vatten i och så måste man dricka den som en shot innan bubblorna försvinner. Sött och gott. Mycket bättre än Palinka.

De fick mig även att beställa en delikatessmacka på en sportpub bestående av hembakt bröd, skivad chili och kohjärna. Yepp, jag åt kohjärnsmacka! När jag inte tänkte vad det var jag åt var det helt okej. Och när jag kom på vad jag åt gärna hällde jag på mer majonäs och täckte hela mackan. Jag känner mig faktiskt några hjärnceller klokare idag!
Egészségére! (skål!)
Kohjärnsmacka
Pub nummer två av åtta

Inga kommentarer: